3D Bilgisayar Grafiklerini Öğrenmeye Başlayanlar Kılavuzu

Bu yazımızda 3D'ye başlarken neden Blender programını kullanmanız gerektiğini anlatıyorum.

3D animasyonlar, görsel efektler, video oyunları, VR (Sanal gerçeklik) veya 3D baskı yapmakla ilgileniyorsanız bu yazı tam size göre. Bu yazıda 3D'ye yeni başlayacaklar için yardımcı olmaya çalışacağım.

Bu yazıda şu 2 önemli sorunun cevabını bulabilirsiniz:
  1. Nereden başlamalıyım?
  2. Hangi yazılımı kullanmalıyım?
İlk sorudan başlayalım. 

Nereden Başlamalıyım?

3D ile ilgili çok fazla şey var. 3D oyunlar, 3D yazdırma, Animasyon, VR (Sanal gerçeklik), mimari, görsel efekt ve dahası. Yani kafanız karıştıysa eğer, sizi suçlayamam.

Hangi bölümde ustalaşacaksanız ustalaşın, 3D'nin temellerini anlamak hepsinde önemlidir. Bir alanda öğrendiğiniz şeyi diğer alanda da uyarlayabilirsiniz.

Diyelim ki böyle bir karakter yaptınız.
3D model

Bu karakteri iskeletleştirebilir, kısa bir animasyonda oynatabilirsiniz ya da bir oyun motoruna aktarıp oynanabilir karakter yapabilir, 3d yazıcıda çıkartabilir, bir sanal gerçeklik dünyasına yerleştirebilir ya da herhangi bir sabit resim yapabilirsiniz.

Ama bunlardan birinin bile yapılabilmesi için 3d'nin ana mantığını anlamanız gerekiyor.

Peki 3d'nin ana mantığı nedir?

Şu şekilde özetlenebilir: 
  1. Bir kafes yaparak ve objenizin şeklini alana kadar hareket ettirerek obje modellemek ("modelling").
  2. Render edildiğinde yüzeyin gerçekçi gözükmesi için dokular ve materyaller ("texturing").
  3. Render edildiğinde iyi sonuç vermesi için ışıklandırma ("lighting").
Bunlara 3d'nin 3 temel ilkesi diyebilirsiniz.

building blocks of 3d

Daha fazla geliştikçe animasyon, kompozisyon gibi şeyleri de öğreneceksiniz. Ama 3d'de yapmak istediklerinizin %95'inde bu temelleri kullanacağız.

Hangi uygulamayı kullanmalıyım?

Bu soru da , uyulama sayısı fazlalığından ötürü korkunç bir hal alıyor. Bazı insanlar "büyük stüdyolar ne kullanıyorsa onu kullan" diyeceklerdir.
Programs used by studiosPrograms used by studios
Programs used by studios

Ama gerçek bir endüstri standardı yok. Bu gün stüdyolar bir çok şey için bir çok farklı uygulama kullanıyorlar. Pixar gibi bazı stüdyolarsa, dışarıya açık olmayan kendi bünyesindeki uygulamaları kullanıyorlar.

Ama iyi haber şu, eğer ki stüdyo yaptığınız işleri seviyorsa hangi uygulamayı kullandığınızın bir önemi yok. Sanat bir numaralı önceliktir. Eğer ki iyi bir portfolio'nuz varsa işin içindesinizdir. İşin bitiş zamanı yakın değilse kullandıkları uygulamayı kullanmıyorsanız, kullanmanız için çoğu stüdyo sizi eğitecektir.

Uygulama seçerken öncelikleriniz şunlar olmalı;

  1. Maliyeti az - özellikle öğrenirken.
  2. Ne yapmak istediğin konusunda fonksiyonel.
  3. Öğrenmesi kolay.
İşte bu sebeplerden ötürü herkese Blender ile başlamasını tavsiye ediyorum. Bunu söylememin birkaç sebebim var. İlk sebebim, diğerlerine kıyasla sadece Blender'ın %100 ücretsiz olması. Fahiş fiyatlarla program lisansı almanıza ya da limitli öğrenci sürümünü kullanmanıza gerek yok. 
  • Cinema 4D - 3.695 Dolar
  • 3ds Max - 2.065 Dolar (Yıllık)
  • Maya - 2.065 Dolar (Yıllık)
  • Zbrush - 795 Dolar
  • Houdini - 4.495 Dolar
  • Lightwave - 695 Dolar
  • Blender - Ücretsiz
Blender ücretsiz ve sonsuza kadar öyle olacak. Başlarken bu gerçekten çok önemli. Çünkü daha 3d'yi sevip sevmeyeceğini bilmiyorsun bile. Eğer ücretli bir program satın alıp başlar ve 3d hoşunuza gitmezse verdiğiniz para boşa gidecektir. Eğer ki evde blender öğrenmeye başlarsan ve youtube'daki ücretsiz dersleri takip edersen hiç para harcamayacaksın.

Blender ücretsiz ama pahalı alternatifleri kadar etkili mi? Yani sonuçta, o kadar para, uygulamaları daha iyiye taşımak için ödeniyor ama blender ücretsiz.

Wikipedia'nın Encarta'dan üstün geldiğine bakarsak para her zaman daha iyisi demek değildir. Blender, dünyanın değişik yerlerindeki gönüllülerle geliştirildi. Bunun artıları da eksileri de var ama Gerçek avantajlarından birisiyse, kullanıcıların gerçekten ihtiyaç duyduğu yeniliklerin getirilmesidir.

Blender'ın gelişim silahı ki bu Blender'ı diğer açık kaynaklı uygulamalardan da ayıran şeydir: "Açık Kaynaklı Filmler". Blender'ın kurucusu Ton Roosendaal, Gerçek bir proje olmadığı takdirde Blender'ın yaratım süreci için hangi özelliklere ihtiyaç duyduğunu bilemeyeceğimizi fark etti. Sonra 2005'te karşımıza "Açık kaynaklı Filmler" projesiyle çıktı. Blender ile yapılmış kısa filmler. Bununla birlikte, sanatçıların ihtiyaç duyduğu kritik özellikleri ölçebileceklerdi.

  • 2005'te "Elephants Dream" ile başladılar ki bu sayede, "compositor" mantığını geliştirdiler.
  • 2008'de "Big Buck Buny" ile "renderlama"yı geliştirdiler.
  • 2010'da "Sintel" , "duman simülatörü"nü geliştirmelerine yardımcı oldu.
  • 2012'de "Tears of Steel" ise "Kamera Takibi" ve "Görsel Efektler" konusunda yardımcı oldu.
  • 2015'de "Cosmos Laundromat" ise "boyama"nın geliştirilmesi ve diğer şeylerin performansına yardımcı oldu.
Bunlar gibi bir çok açık kaynaklı filmler var. Blender ile neler yapılabileceğini görmek isterseniz bu filmlere göz atabilirsiniz.

Bu açık kaynaklı filmler, Blender'ı "küçük" bir hobi uygulamasından "büyük", "prodüksiyona hazır" bir şeye çevirdi.

Blender ile, gerçekçi fotoğraflar yapabilir, karakter modelleyebilir, şekil verebilirsiniz. Gerçekçi çevreler oluşturabilirsiniz. mimari oluşumlar, ateş, duman, akıcılık, obje simülasyonları, kamera takibi, kompozisyon ve daha fazlasını yapabilirsiniz.

Pixar'dan Tony de Rose "Blender'ın, Pixar'ın kullandığı uygulamanın içindeki her şeyi yapabildiğini" söyledi. "Ve garajında Blender'ı kullanana birileri yakında "Yeni Pixar" olacaklar."

Yani, işte Blender bunları yapabilir. yazıyı bitirmeden önce, neden Blender ile başlamak gerektiği hakkında son düşüncemi söyleyeceğim. Bu da internetteki Blender toplulukları. Arama verilerine baktığımızda, Blender Youtube'da açık ara önde. Bir çok kişi ücretsiz eğitimler yayınlıyor.

Yani 3D'ye başlamak istiyorsanız, Blender bayağı sağlam bir seçim olacaktır.

Yorum Gönder

1 Yorumlar

  1. Yayında ve yapımda emeği geçenlere teşekkürler. Gerçekten çok güzel bir içerik olmuş.

    YanıtlaSil